woensdag 12 september 2018

Zuurkool

Ik had gisteren nog 3/4 kool over (± 750 g). Ik besloot opnieuw zuurkool te maken.

De benodigde hoeveelheid zout varieert van 5 g per kilo kool (zie Roos van Hoof. Melkzuurgisting: maar zij gebruikt daarbij een startercultuur) tot 20 à 25 g zout per kilo kool.

Voor deze keer besloot ik 15 g zout per kilo kool te gebruiken ( volgens Harold McGee (in: Over eten & koken) gaat het om een uiteindelijk zoutgehalte van 1 - 2%; zie ook deze beschrijving: http://www.fao.org/docrep/x0560e/x0560e10.htm#5.6.2)

Omdat de hoeveelheid zuurkool in wording wel weinig was, deed ik er vandaag nog een geschaafde kool bij gemengd met 1,5% zout.

De hoeveelheid vrijgekomen vloeistof is nog erg weinig; misschien moet ik nog pekel bij doen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten