woensdag 25 januari 2012

Dat ging dus mis

Mijn dochter vond de bloedsinaasappelsapsiroop, die ik gemaakt had, toch te zoet. Ik gebruikte 200 gr suiker op 400 ml sap. De sinaasappelsirooprecepten die ik zag gebruiken zeer verschillende hoeveelheden. De Larousse Gastronomique bijvoorbeeld geeft 800 g suiker per 500 ml sap.
Omdat er toch geen conserverend effect is bij een suikergehalte beneden 60% (dat wil zeggen als vuistregel gelijke hoeveelheden suiker en vruchten(sap)), bedacht ik ook eens gewoon sap in te gaan maken.
Ook de Marokkaanse winkel had bloedsinaasappelen. Ik kocht 12 stuks, bij elkaar ruim 1800 gr. Ik perste ze uit. Ik hield bijna 800 ml sap over.
Ik vulde drie ¼ l Weck-sapflesjes, die ik in de oven had gedroogd en gesteriliseerd. Ik liet ruim 1 ½ cm ruimte over: bij het pasteuriseren zet het sap uit en perst zich anders uit de fles.
Desalniettemin was het resultaat dramatisch. Er had zich een grote schuimkraag boven het sap gevormd, waarbij veel sap / schuim uit de flesjes was geperst. Het ziet er niet smakelijk uit, maar misschien valt het toch nog mee. Voor de volgende keer wellicht eerst het sap aan de kook brengen en afschuimen en heet in de sapflesjes doen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten