zaterdag 6 september 2014

Jam

Ik kocht pruimen op de markt om er nog meer jam mee te maken. Ik gebruikte geleisuiker van van Gilse en volgde ook hun recept.

Ik liet de stukjes pruim circa 1 uur met de geleisuiker maceren.


De potjes steriliseerde ik in de oven met de jamtrechter.


De deksels steriliseerde ik apart in een pan met kokend water.


Ik vulde de potjes heet, deed de deksels erop en keerde ze 5 minuten op hun kop.

Dit keer ging dat goed, maar ik ben er niet echt handig in: het gaat ook soms mis.


Dit is het resultaat:


Ik maakte ook vijgenjam. Ik kocht 1400 g vijgen, die ik ruim 1 uur liet maceren met 700 g suiker en 28 g pectine met het sap van 1 1/2 citroen.


Zie de opmerkingen bij dit recept, bijvoorbeeld. (Hier is de bijbehorende video.) Hier staan mijn overwegingen. (En hier het recept van de NCHFP.)

Ik volgde dezelfde procedure als hierboven bij de pruimenjam.

Dit is het resultaat:


Geen opmerkingen:

Een reactie posten