zondag 5 augustus 2012

Mijn eerste cheesecake

De MonChoutaart kende ik wel en in een grijs verleden maakte ik ook kwarktaart, maar aan een cheesecake had ik mij nog nooit gewaagd.

Gisteren de eerste poging. Er zijn verwarrend veel recepten, daaruit destilleerde ik het volgende:

Voor de bodem: 60 g “Digestive” koekjes, 60 g suiker, 30 g boter. De koekjes verkruimelen met suiker, daardoorheen de gesmolten boter mengen. Dit mengsel verdeelde ik over twee springvormen van 16 cm Ø. Een daarvan bakte ik vijftien minuten in de oven op 180°C.

Voor de vulling: 500 g mascarpone (iets minder, want ik had wat mascarpone nodig gehad voor een ander gerecht.), sap en rasp van een limoen, 60 g suiker en 2 middelgrote eieren.

De springvormen bedekte ik met aluminiumfolie, zette ze in een braadslede, vulde ze met de vulling. Ik had vier liter kokend water nodig om de braadslede voldoende te vullen.

Ik bakte de cheesecakejes 60 minuten op 165°C en liet ze daarna afkoelen.

Het resultaat: de vulling prima. De bodem een slappe zooi, zoals misschien wel te verwachten was. Het maakte voor de textuur geen verschil of de bodem was voorgebakken. Vooralsnog is de MonChoutaart of de kwarktaart favoriet.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten