zondag 5 augustus 2012

Eten uit eigen tuin.

Voor als een crisis uitbreekt, bedacht ik dat voedsel uit eigen tuin een oplossing zou zijn. Om te conserveren natuurlijk de Weck: voor je het weet is er een stroomstoring zoals in India (en zie hier en hier).

Het begon met de aalbes die al in de tuin stond. Ik maak daar bessengelei van. Ik heb al enkele jaren een flesje bessensap in de koelkast, dus dat maak ik niet meer. Aalbessen vers eten is niet zo mijn smaak. De merels eten de rest op.

Van mijn schoonzus kreeg ik een appelstek. Tegelijkertijd zaaide mijn dochter een appelpitje. Het gestekte boompje heeft 2 jaar geleden gebloeid, maar geen appels. Het zaadje is een klein boompje geworden, maar bloeit nog niet.

Ik verzamelde in de loop van de jaren wat “patiofruit”; de idee is dat deze fruitboompjes op zeer zwak groeiende onderstammen staan: daardoor groeien ze niet zo hoog uit en geven vroeg fruit. Ze leven ook een stuk korter, maar dat is niet meer zo relevant.

De kers bloeit al enkele jaren prachtig. Er komen ook heel veel kersen. Maar voor ze goed en wel rijp zijn hebben de duiven en de laatste jaren vooral de Vlaamse gaaien ze opgegeten. De spreeuwen hebben er zelfs niet van kunnen profiteren.

De mirabel geeft af en toe een bloem en een keer zag ik een vrucht, maar voordat deze rijp was had een of andere vogel hem al opgegeten. Ondanks het etiket patiofruit groeit de mirabel steeds hoger.

Een abrikoos was natuurlijk te ambitieus. Een jaar na het planten bloeide de struik prachtig. Daarna verwelkte de boom. Ik snoeide de stam tot twintig centimeter boven de ent. Daarna begon de abrikoos weer uit te groeien. Afgelopen winter is de top, die boven de schutting uitstak, doodgevroren. Zij groeit fantastisch verder, maar bloesem heb ik niet meer gezien.

Een pruim blijft op formaat. Ik zag dit jaar wel enkele vruchten, maar weer die vogels.

De peer bloeit niet, de bladeren zitten onder de roest.

Na een moeilijke start doen de frambozen het wel goed. Deze zomer kon ik regelmatig een vruchtje plukken. Soms/vaak was de vrucht aangetast door wantsen of zaten er vliegenlarven in. Een oogst om te delen, laat staan te conserveren zat er niet in.

De kruisbessen heb ik wat laten overwoekeren. Maar je kunt kruisbessenjam kopen.

Ik heb enkele kweepeer zaailingen. Ook hieraan nog geen bloesem. Wel veel roest.

De aardbeien heb ik gedeeld met de vogels. Ik dacht eerst aan de merels, maar die heb ik niet zien eten; wel de Vlaamse gaaien.

Dit jaar probeerde ik kerstomaatjes. Er zitten nu zes kerstomaatjes aan de planten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten