zaterdag 24 maart 2012

Pizza

Vanavond aten we pizza met geroosterde groenten en scamorza.

Vooraf aten we een salade geïnspireerd op een recept van Ron Blaauw uit het kookboekje "Lentegerechten": Gepofte biet met sinaasappel en zilte geitenkaas. De bieten pofte ik in aluminiumfolie 1 1/2 uur op 180°C  in de oven. Ik gebruikte gewone sinaasappels: bloedsinaasappels zijn doorgaans erg zuur. "Glaze" heb ik niet gebruikt; het stond wel in de ingrediëntenlijst, maar verder niet in de receptbeschrijving. Mijn dochter houdt niet van geitenkaas, maar wel van feta (sic!), dus dat heb ik gebruikt. In plaats van bietenblad, dat niet te krijgen is in de mij bekende winkels, voor zo ver dat overigens nu al groeit en te oogsten is, gebruikte ik een slamengsel. De combinatie van biet, sinaasappel en feta is geweldig. Wat de kookboekjes van Ron Blaauw betreft: enige eindredactie was zinvol geweest: er staan te veel storende fouten, waardoor ik het boekje af en toe geïrriteerd weglegde.

Wat de pizza betreft: de groenten (aubergine, courgette, groene paprika, ui en teentjes knoflook) roosterde ik min de oven: 25 minuten op 225°C. De tomatensaus maakte ik van gepelde tomaten uit blik, die ik met de staafmixer pureerde. Het deeg van patentbloem en gedroogde gist. Wat zwarte olijven en kappertjes en stukjes scamorza. Op de hoogste ovenstand in de oven voor 15 minuten. We vonden het een zeer geslaagde combinatie.

De scamorza kocht ik bij "Complimenti per Voi" (in Haarlem).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten