zondag 9 juli 2017

Peulvruchten inmaken

Er zijn argumenten om zelf peulvruchten in te maken, maar het was meer, omdat ik er nog veel in voorraad had.

Ik volgde het recept van de NCfHFP met aanvullende aanwijzingen van Food in Jars. Er zijn wel instructies om het weken over te slaan, maar dat riskeerde ik niet.

In het Weck-Inmaakboek staat geen instructie hoe peulvruchten in te maken, le Parfait biedt wel een recept. Ook de Gulle Aarde heeft een recept. Vanwege het risico (botulisme) durf ik heet water bad inmaken -voor onder meer peulvruchten- niet aan.

Ik ging 500 g kikkererwten, 375 g flageolets en 375 g zwarte bonen inmaken; ik ging uit van 125 g peulvruchten per 1/2 l Weckpot; daar passen er tien van in mijn hoge druk inmaakketel.


De geweekte peulvruchten worden een half uur voorgekookt.


De gekookte peulvruchten met het kookvocht en een 1/2 tl zout in de Weck glazen tot 1 inch onder de rand.


In een dubbele laag in de hoge druk inmaakketel, 75 minuten op 11 PSI.


Het resultaat na afkoelen.



Voor zover te beoordelen zijn de peulvruchten heel gebleven en niet tot pap gekookt. De smaaktest moet nog volgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten