zondag 22 februari 2015

Zondagavond

Ik maakte stifado. Ik volgde het recept van Susanna Tee in: De keuken van Griekenland.:

2 el olijfolie
450 g kleine uitjes
2 tenen knoflook, doormidden gesneden
900 g runderpoulet
½ tl gemalen kaneel
1 tl gemalen kruidnagel
1 tl gemalen komijn
2 el tomatenpuree
Zout en peper
1 fles krachtige rode wijn
Raspsel en sap van 1 sinaasappel
1 laurierblad
Fijngesneden bladpeterselie ter garnering

1.       Verhit de olijfolie in een groet, ovenbestendige braadpan. Bak hierin de uitjes en de knoflook tot ze beginnen te kleuren. Braad de runderpoulet hierin ca. 5 minuten rondom bruin, onder regelmatig omscheppen..
2.       Schep de vleesblokjes om met de kaneel, kruidnagel, komijn, tomatenpuree en wat zout en peper. Schenk de wijn erbij en roer alles om, zodat de aanzetsels op de bodem van de pan loskomen. Voeg het sinaasappelraspsel en –sap en het laurierblad toe. Breng de saus aan de kook en leg het deksel op de pan.

3.       Plaats de braadpan ca. 1 ½ uur in een op 150°C voorverwarmde oven. Neem het deksel van de pan en laat het vlees nog ca. 1 uur stoven, of tot het helemaal gaar is; schep het tussentijds nog een- of tweemaal om. Strooi de fijngesneden peterselie over de stoofschotel en serveer hem warm. Geef er gekookte aardappelen of aardappelpuree bij.

Als wijn gebruikte ik port; in plaats van tomatenpuree nam ik tomatenblokjes uit blik. De stifado kookte ik 20 minuten in de snelkookpan op stand 2. De sjalotjes karameliseerde ik apart in de oven op 220°C hete lucht.

Ik nam rijst. Erbij aten we een warme salade van tuinbonen en snijbonen met feta.



Als toetje: yoghurt met honing en walnoten met een plak citroencake: 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten