vrijdag 22 juni 2012

Rabarber

De vorige rabarberjam die ik inmaakte is al weer op. Ik heb dus een nieuwe voorraad gemaakt.
De rabarber die ik kocht leek er mooi uit te zien, maar er bleken toch enkele voze stengels tussen te zitten. Het rabarberseizoen is dus toch kennelijk voorbij, hoewel rabarber niet echt meer een seizoensproduct zou zijn.
Ik gebruikte 1 kg suiker op 2 kg rabarber, met het sap van 1 citroen. Ik liet het enkele uren macereren en daarna 5 minuten hard doorkoken.
De potjes en deksels waste ik nogmaals af met soda; de potjes steriliseerde ik in de oven op 120° gedurende 1/2 uur, de deksels kookte ik in water steriel.
Ik gebruikte dit keer een soeplepel en een jamtrechter om de potjes te vullen. Dat gaat makkelijker dan de hete jam rechtstreeks uit de pan te gieten.


Ik vulde er 6 1/2 potje mee.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten