maandag 28 november 2016

O.S.A.S.

Vanochtend om 0:30 zat ik recht op in bed en had mijn neusmaker van het CPAP toestel van mijn hoofd getrokken. Het koste mij enige tijd om alles weer aan te doen en het apparaat opnieuw te starten. Daarna lag ik nog een uur wakker.
Ik ben opgestaan, heb een uurtje gelezen en een glas water gedronken en ben weer gaan slapen.
Het ademen ging moeizaam vanwege een verstopte neus; het masker weer afgedaan en de neus gedruppeld met Xylometazoline. Het duurde ruim 5 minuten voor ik effect bespeurde. Daarna heb ik tot 07.00 uur geslapen, tot de wekker mij wekte.

Ik heb sinds afgelopen woensdag (23/11) een CPAP. Na een slaappolygrafie bleek dat ik ernstige OSAS (met een AHI van 51.3) heb met een centrale component (CSAS) en Cheynes-Stokes ademen.

Nadat de longarts met mij de diagnose en behandeling had besproken, ging ik naar de KNO-arts voor verder onderzoek (geen afwijkingen) en daarna naar de longverpleegkundige, die me uitvoerig informeerde over OSAS.

Daarna ging ik naar de verpleegkundige van de firma van het CPAP, die mij het apparaat en neusmasker uitlegde.

Sindsdien slaap ik met een CPAP met neusmasker. Voordien sliep ik onvoldoende vanwege de OSAS; sinds woensdag slaap ik slecht vanwege de perikelen met het apparaat.

Het apparaat was ingesteld op een automatische aanlooptijd. Dit houdt in dat de druk pas oploopt naar de ingestelde drukwaarde als je slaapt. Ik vond dit erg benauwend, omdat de inademing mij zo erg veel inspanning kost. Ik heb het apparaat nu zonder aanlooptijd staan, en dat bevalt mij goed. Het is wel wennen: de inademing gebeurt vrijwel passief; om uit te ademen moet je actief uitademen; omgekeerd dus.

Ik kreeg direct een luchtbevochtiger mee, omdat ik aangaf al normaal een droge neus te hebben. Het advies was de bevochtiging op 2 te zetten. Ik heb de uitleg gemist dat je de verwarming van de bevochtiger ook moet aanzetten. Toen ik daar na het opnieuw lezen van de zeer uitgebreide handleiding achter kwam had ik de luchtbevochtiger al op 6 gezet. Die nacht werd ik wakker van het geklots van condenswater in de beademingsslang. Nadat ik deze had laten leeglopen, bleek ook het filter van het neusmasker nat te zijn geworden, waardoor deze werkte als een membraan en allerlei fluitgeluiden voortbracht bij het ademen. De luchtbevochtiger staat nu op 3 en dat lijkt voldoende, zonder dat er veel condens in slang en neusmasker ontstaat.

Ondertussen heb ik ook het neusmasker beter afgesteld. Omdat ik in het begin niet doorhad dat de koude lucht die rondom mijn neus stroomde niet betekent dat er lekkage is, had ik het neusmasker te strak aangetrokken. Het neusmasker drukte daardoor tegen mijn neusvleugels, waardoor de inademing werd belemmerd; zeer benauwend. Daarbij moet ik het masker voor de spiegel opdoen. Als ik het niet precies goed opzet, drukt het masker ook een neusvleugel dicht met benauwdheid als gevolg.

De eerste nachten had ik door de aanlooptijd op auto en het niet goed afstellen van het neusmasker wel een heel benauwd begin van de nacht.

Waarom ik vanochtend rechtop in bed zet met het neusmasker afgedaan weet ik niet.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen